Vinisfera

Import wina gruzińskiego do Polski wzrósł o 30% w 2022 r.

Informacja prasowa

Polska po raz kolejny znalazła się w czołówce importerów gruzińskiego wina – wynika z danych opublikowanych przez Narodową Agencję Wina w Gruzji (LEPL). W 2022 roku Polska utrzymała drugą pozycję przy znacznym wzroście importu o 30%, wynoszącym łącznie ponad 6,6 mln litrów wina.
Z raportu Narodowej Agencji Wina wynika, że Polska znalazła się w pierwszej dziesiątce krajów importujących gruzińskie wino w okresie 2021-2022. Produkt ten jest globalnie znany ze swojego charakterystycznego stylu, unikalnych smaków i aromatów. Gruzja posiada obecnie 525 rodzimych odmian winogron i może pochwalić się ponad 8000-letnią historią winiarstwa.
Gruzja rozwinęła sztukę winiarską, bezbłędnie łącząc starożytne techniki produkcji z nowoczesnymi osiągnięciami. Efektem tego połączenia są wyjątkowe wina najwyższej jakości. Trend na naturalne i bursztynowe wina niewątpliwie zyskał ogromną popularność na całym świecie, a Gruzja zasługuje na uznanie jako miejsce jego narodzin. Unikalne zastosowanie qvevri, glinianych naczyń zakopanych pod ziemią w celu fermentacji, okazało się być przełomem w produkcji wina, utrzymując stałą i chłodną temperaturę, co owocuje winami o wyraźnych i unikalnych smakach i aromatach – komentuje Keti Prangulaishvili, nowa ambasadorka win gruzińskich w Polsce.
Gruzja uruchomiła nowe rynki eksportowe w 2010 roku, a kilka lat później słynna gruzińska metoda produkcji wina qvevri została uznana za część niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości i wpisana na listę UNESCO. Wszystko to zaowocowało zwiększeniem wymiany handlowej również z Polską.
Narodowa Agencja Wina aktywnie promuje ten produkt na rynkach międzynarodowych, dostarczając informacji na temat tradycji winiarskich kraju, kultury jedzenia, winnic i różnorodnych odmian winogron.
Nieustannie wzrastająca popularność win gruzińskich w Polsce i na świecie jest świadectwem ich jakości oraz rosnącego zapotrzebowania na unikalne i autentyczne doświadczenia smakowe. Gruzińska Narodowa Agencja Wina jest zaangażowana w promocję win gruzińskich na świecie i będzie rozwijała partnerstwo z Polską oraz innymi krajami w celu zwiększenia świadomości i rozpoznawalności dla win gruzińskich.

Wina gruzińskie nie tracą na popularności w Polsce (fot. M. Kap©zyński)

Rynek wina w Gruzji
W 2022 roku Gruzja wyeksportowała 103 368 263 litrów wina do 66 różnych krajów, co stanowi około 137 824 350 butelek (0,75L). W Gruzji zarejestrowanych jest 1600 firm produkujących wino (w tym duże firmy i małe winnice), z czego 470 firm zajmuje się również eksportem wina.
Rząd gruziński aktywnie wspiera branżę, oferując zachęty dla nowych winiarni, ułatwiając eksport oraz promując gruzińskie wina na międzynarodowych targach i imprezach.
Dzięki bogatej historii, różnorodnym odmianom winogron i unikalnym technikom produkcji, przyszłość gruzińskiego rynku wina wygląda obiecująco, ponieważ ma możliwość wzrostu i innowacji.
Gruzja to kraj powszechnie kojarzony z pięknymi krajobrazami, obfitym stołem i winem. Położony na granicy Europy i Azji kraj zajmuje niespełna 70 000 km², z czego 55 000 hektarów stanowią same winnice. Tradycja gruzińskiego wina sięga 8 tysięcy lat. Nic więc dziwnego, że winnice na stałe wpisały się w tutejszy krajobraz, a gruzińskie wino zdobywa popularność na całym świecie.
Więcej informacji można uzyskać pod adresem: media@peoplepr.pl

National Wine Agency of Georgia to agencja podlegająca Ministerstwu Rolnictwa Gruzji, utworzona w celu m.in. promocji gruzińskiego wina i budowaniu jego świadomości na świecie. Agencja we współpracy z lokalnymi partnerami zajmuje się także edukacją na temat bogatej tradycji i kultury win gruzińskich sięgającej 8 000 lat.

Vinisfera
Przewiń do góry

Jeżeli chcesz skorzystać z naszej strony musisz mieć powyżej 18 lat.

Czy jesteś osobą pełnoletnią ?

 

ABY WEJŚĆ NA STORNĘ

MUSISZ MIEĆUKOŃCZONE

18 LAT