Na zaproszenie Ambasady Hiszpanii i Instytutu del Cava, na początku kwietnia gwiazdy polskiego show biznesu wzięły udział w spotkaniu poświęconym tradycji tworzenia i kulturze picia hiszpańskich win musujących CAVA.
W kolacji uczestniczyli przedstawiciele Ambasady Hiszpańskiej i Instytutu Cava oraz Anna Maria Jopek z Marcinem Kydryńskim, Maciej Zień, Jacek Poremba wraz z żoną Joanną – modelką, Tomasz Kammel, Borys Szyc, Karolina Borkowska oraz trenerzy klubu piłkarskiego Legia Warszawa Jan Urban i Kibu. CAVA to jakościowe wina z regionu Penedés koło Barcelony (Katalonia) powstające według tradycyjnej metody szampańskiej (wtórna fermentacja w butelce). 266 współistniejących w regionie producentów (bodegas) oferuje w sumie aż 1300 różnych typów Cava (pod wieloma markami). Dzięki swej różnorodności wina Cava to nie tylko wyśmienity aperitif, ale również znakomite uzupełnienie dań głównych.
W typowo hiszpańskim menu tym razem dominowały owoce morza. Sataye z łososia z sosem cytrynowo – grejpfrutowym idealnie skomponowano z Cava Gran Reserva Brut Nature a smak krewetek tandoori z grillowaną brzoskwinią i octem balsamicznym doskonale uzupełniała Cava Gran Reserva Brut. Natomiast połączenie Cava Rosado Brut z sałatą z awokado, różowego grejpfruta i szynki parmeńskiej mile zaskoczyło nawet najbardziej wybredne podniebienia. Na deser, by wydobyć i podkreślić wytrawny smak Cava Extra Brut, przygotowano typowo polskie placuszki ziemniaczane z musem jabłkowym i cynamonem.
Cava Club
Od czerwca 2007 roku działa CAVA CLUB – stowarzyszenie miłośników hiszpańskich win musujących CAVA. Cava Club zrzesza miłośników wina, entuzjastów Hiszpanii i hiszpańskich win musujących – amatorów i profesjonalistów, smakoszy, degustatorów, importerów, właścicieli sklepów winiarskich, sommelierów, enologów, restauratorów i dziennikarzy. Celem klubu jest promocja kultury picia oraz popularyzacja gatunkowych win regionalnych Cava – dumy Katalonii, stanowiących nieodłączny, jakże charakterystyczny, element jej kultury i kuchni.
Popularyzacja CAVA w Polsce
W 2006 roku producenci win CAVA (266 producentów), zrzeszeni w Institut del Cava, rozpoczęli 3-letnią kampanię promocyjną. Kampania uruchomiona została jednocześnie w 4 krajach: Polsce, Hiszpanii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Jej koszt wynosi 1,8 miliona Euro, z czego 50% finansuje Unia Europejska w ramach promocji regionów i produktów regionalnych. Drugą połowę kosztów dzielą po równo hiszpańskie ministerstwo rolnictwa oraz Institut del Cava. W oficjalnej klasyfikacji Unii Europejskiej wina Cava należą do kategorii AOC i IPR. Celem kampanii prowadzonej w Polsce jest zbudowanie wizerunku Cava; przedstawienie konsumentom win musujących z regionu Penedés – ich tradycji, unikalnych metod produkcji, kultury spożywania, a także samego regionu i życia Katalończyków. Kluczowe jest także pokazanie, że mnogość rodzajów Cava czyni te wina idealnymi towarzyszami różnych dań.
*********************************
Więcej informacji o Cava i działaniach w Polsce: