Vinisfera

O etykietach – relacja

W dniu 10. lutego odbyło się seminarium poświęcone etykietom wina, zoraganizowane przez  Austriacki Konsulat Generalny w Krakowie oraz Polski Instytut Winorośli i Wina. Vinisfera zaprasza na podsumowanie tego spotkania (fragmenty relacji filmowej).

W
dniu 10. lutego odbyło się seminarium poświęcone etykietom wina zoraganizowane przez  Austriacki Konsulat Generalny w Krakowie oraz Polski Instytut Winorośli i Wina. Vinisfera zaprasza na relację z tego spotkania (w tym fragmenty relacji filmowej).

Seminarium poświęcone było zagadnieniom związanym z projektowaniem i wykonywaniem etykiet wina. Impreza miała na celu zapoznanie rodzimych winiarzy z najnowszymi trendami światowymi oraz uświadomienie jak ważną sprawą w marketingu wina są profesjonalnie zaprojektowane
i wykonane etykiety, kartony i znaki graficzne.

Seminarium poprowadzila pani Helga Marzek – współwłaścicielka austriackiej firmy Marzek.

Oto kilka podstawowych informacji, jakie usłyszeć mogli uczestnicy spotkania:

– Firma Marzek od 4 pokoleń prowadzi ten specyficzny typ działalności.
– Zatrudniają 360 osób, koncentują się głównie na produkcji etykiet i opakowań.
– Są przekonani, że etykieta to najważniejszy element „spotkania” między producentem wina a konsumentem wina.
– Zaopatrują 70% rynku austriackiego, ale mocno działają także na rynku węgierskim i słowackim.
– Marka, sygnatury, etykiety, świadczą o oryginalności i niepowtarzalności produktu – łatwo go znaleźć, rozpoznać, co oznacza dobry i ułatwiony kontakt z odbiorcą produktu. Jest to temat ważny od dawna – oznakowanie ważne było już od początku handlu w dziejach człowieka. Zdaniem Helgi Marzek, etykieta jest w stanie bardziej przekonać konsumenta niż odmiana, z której wino powstało.
– Aktualna sytuacja na rynku wymogła produkcję „drugiej” linni etykiet – ważna jest łatwość rozpoznania tańszych, podstawowych, supermarketowych produktów od bardziej wyszukanych i ekskluzywnych. Ważne tu jest, żeby sobie uświadomić do kogo kierujemy nasze wina, kim jest adresat – gastronomia, hotele czy raczej indywidualny, wyrobiony klient.
– Bardzo istotne jest uwzględnienie indywidualnych herbów, symboli, znaków związanych z winiarnią
– Jakość papieru, elementy graficzne, nakład – to podstawowe kwestie, które składają się na cenę produkcji etykiet.
– Każde, najbardziej ekscentryczne zamówienie może być zrealizowane – technika jest tu bardzo rozwinięta.
– Przykladowe ceny etykiet dobrej jakości – od 28. przez 45. czy (w przypadku droższych rozwiązań) 75. euro za 1 tys. sztuk,
– Minimalne zamówienie – powinno opiewać na 5 tys. etykiet. Maszyny drukują 10-40 tys. sztuk na godzinę. Rentowność produkcji zaczyna się przy wspomnianych 5 tysiącach sztuk. Przy mniejszych zamówieniach zaleca się rozważenie druku cyfrowego. Marzek może takie zamówienie zrealizować w dobrym wydaniu – wprowadzają nową technlogię, najnowszą maszynę do druku cyfrowego (w opcji, np. pozłacanie i uwypuklenie powierzchni).
– Projekt graficzny etykiety zamówiony w firmie Marzek kosztuje od 500 do 1 tys. euro.
– Firma korzysta z międzynarodowych standardów graficznych. Można złożyć własny projekt zamówienia.
– Czas realizacji zamówienia od momentu złożenia zlecenia wynosi (w zależności od specyfiki  projektu) od 14 do 21 dni.
– Produkuje się również bardziej „oszczędne”,  tzw. etykietki in blanco – ze stałymi, niezmiennymi elementami. Winiarze każdego roku dodrukowują sobie po prostu w lokalnych drukarniach tylko dodatkowe dane lub mniejsze etykietki zawierające, np.  rocznik, nr identyfikacyjny wina, itp.

Tutaj można obejrzeć fragment seminarium.

© Mariusz Kapczyński (Vinisfera)

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Vinisfera
Przewiń do góry

Jeżeli chcesz skorzystać z naszej strony musisz mieć powyżej 18 lat.

Czy jesteś osobą pełnoletnią ?

 

ABY WEJŚĆ NA STORNĘ

MUSISZ MIEĆUKOŃCZONE

18 LAT